Smartare återhämtning. Göran Kenttä

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Adlibris

Smartare återhämtning av Göran Kenttä, Spiral, Svenska, 2014 [Adlibris]

Att återhämtning är viktigt men ofta underskattat är nog varken en nyhet eller förvånande. Det är svårt att veta hur återhämtning kan gå till eller att veta vad det handlar om rent praktiskt kan vara svårt.

Göran Kenttä med sin grund i psykologi och specialitet inom mentalträning hjälper läsaren att få ett helhetsperspektiv och bra grepp på en smartare återhämtning.

Göran lyfter ofta fram att det finns 3-4 parametrar som är extra viktiga att hålla koll på för att stämma av dagsform och återhämtning i syfte att undvika skador:
– pulsnivån (här i förhållande till den prestation som genomförs, samt vilopuls)
– sömnvolymen (8-9 timmar per natt för maximal återhämtning)
– ansträngningsnivån (skattas subjektivt med den 20-gradiga Borgskalan)
– Humör

Om någon av dessa ligger på en utanför vad som normalt gäller så finns det anledning att fundera igenom vilka förändringar i träning och återhämtning som behövs.

Lyssna gärna på den alltid så intressanta Göran Kenttä då han gästar:

– Petra Månsson i Maratonpodden avsnitt #109, april 2018
– Johan och Erik i Maratonlabbet avsnitt #47, mars 2019

Läs mer om Göran och följs hans undervisning och forskning på GIH i Stockholm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s